Wat doet een HR medewerker?
Een HR medewerker (Human Resources medewerker) is verantwoordelijk voor verschillende taken op het gebied van personeelsbeheer en -beleid binnen een organisatie. Dit kan variëren van werving en selectie tot het beheren van personeelsdossiers en het ondersteunen van medewerkers. Hieronder een overzicht van de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden.
Wat doet een HR medewerker? De taken op een rijtje:
Werving en selectie
- Opstellen en plaatsen van vacatures.
- Screenen van cv’s en voeren van sollicitatiegesprekken.
- Coördineren van het aannameproces, inclusief contractvoorstellen.
Onboarding en introductie
- Zorgen voor een soepele start van nieuwe medewerkers.
- Opstellen en beheren van inwerkprogramma’s.
Contractbeheer en personeelsadministratie
- Opstellen en beheren van arbeidsovereenkomsten.
- Bijhouden van personeelsdossiers en contractverlengingen.
- Ziekteverzuimregistratie en verlofadministratie.
Salarisadministratie en arbeidsvoorwaarden
- Ondersteunen bij salarisverwerking in samenwerking met de salarisadministratie.
- Informeren over arbeidsvoorwaarden en secundaire arbeidsvoorwaarden zoals pensioenregelingen.
Begeleiding en ontwikkeling van medewerkers
- Ondersteunen bij functionerings- en beoordelingsgesprekken.
- Adviseren over scholings- en ontwikkelingsmogelijkheden.
Arbeidsrecht en regelgeving
- Toezien op naleving van wet- en regelgeving rondom arbeidsrecht en cao’s.
- Adviseren bij ontslagprocedures en andere juridische vraagstukken.
Verzuimbegeleiding en Arbozaken
- Samenwerken met arbodiensten bij ziekteverzuimtrajecten.
- Ondersteunen bij re-integratie van zieke medewerkers.
Organisatiecultuur en welzijn
- Stimuleren van een positieve werksfeer en werknemersbetrokkenheid.
- Opzetten van initiatieven voor vitaliteit en werkplezier.
Een HR medewerker speelt een cruciale rol in het succes en de tevredenheid van medewerkers binnen een organisatie!